|
Az
amerikai járat gépe, a Boeing B.314 Clipper felemelkedik
Írországban a Foynes-i öbölben Kép a Foynes-i múzeumból |
1. rész: a múzeum, repülőgép típusok és útvonalak, a repülőtér és a rádióállomás |
A légi utasszállítás az Atlanti-óceánon át nem a jetekkel kezdődött, de még csak a légcsavaros Douglas DC4-esekkel, vagy a Lockheed Constellationökkel sem. 1936-ban a Pan Am megkérte a Boeinget, tervezzen egy repülőgépet az Atlanti-óceán fölötti járat számára. Az eredmény a B.314 Clipper "repülő csónak" (flying boat) lett. A remek repülők a mai szem számára különleges utazási módot nyújtottak a két kontinens között. |
1940. április 14, az amerikai
repülőjárat Boeing 314-es Clippere, a flying boat vagy
repülő csónak az írországi Foynes felé
közeledik. Baltimore kikötőjéből szállt fel vagy húsz órája. Megállt New Yorkban, aztán
a végső tankolásért Botwoodban, azóta az
Atlanti-óceán fölött szeli a levegőt. A Foynes-i terminál rádióállomása már kapcsolatba lépett a repülővel, közölte vele a helyi időjárási és szélviszonyokat, minden ideális a repüléshez. Kis idő múlva már a repülő motorjainak a zúgása is hallatszik, aztán feltűnik az alacsonyan szálló óriási gép. Tovább ereszkedik, és az öböl bejáratánál leszáll a vízre. A motorok zúgása halkul, a gép lassan beúszik az öbölbe egy kikötőbólyához. Csónakok várják, kikötik. Az amerikai járat megérkezett. |
1991-ben négy hónapon
át Ericsson technikát tanultam
Írországban, már akkor szerettem volna eljutni a
Foynes-i repülés múzeumba. Jártam is egy hétvégén a
közeli Limerickben, de onnan
csak munkanapokon volt busz
Foynes-be, akkor meg tanfolyam volt. Abban az időben még
féltem volna balra hajts országban autót vezetni,
úgyhogy akkor kimaradt a múzeum. Idén
aztán ügyeltem rá, hogy munkanapon is legyek
Limerickben. A stílszerűen 314-es számú busz (a Boeing Clipperek típusjele B.314) Limerickben nem a vasútállomás melletti nagy buszpályaudvarról indul, mint minden rendes busz, hanem az Augustian Church elől. Kis netezéssel megtalálom, hogy hol van, ott egy buszmegálló oszlop, de nem jelzik rajta a busz számát, mint máshol. Betérek a közeli turista információhoz, "Hát, szoktak onnan buszok indulni!" "Foynesbe?" "Ha azt írják..." A Foynes-i busz reggel 7:45-kor rendben megérkezik a megállóba, középiskolás diákok félig megtöltik. Iskolai egyenruhát viselnek, a lányok szoknyája bokáig ér, Írország erősen katolikus ország. Több limericki megállás során a busz közel tele lesz diákokkal, aztán vagy negyed órás út után beáll Pallaskenryben a Salesians Don Bosco iskola udvarába és minden diák leszáll. A sofőr továbbindulás előtt végigmegy a buszon, ottfelejtett uzsonnatáskákat és tornafelszerelést keres, utána indulunk Foynes felé. |
A fényképeim 2017.
április 27-én készültek. |
Foynes szép, egyutcás
kisváros. A főutca
hangsúlyos épülete a
Flying Boat & Maritime
Museum épülete. A parkolóban a
kicsinyített 747-es törzsdarab
valószínűleg a Boeing
támogatását jelzi a
múzeumnak. Korán vagyok, nyitás úgy egy óra múlva, bejárom a környéket. Foynes multimodális közlekedési csomópont volt, a repülő bázissal szemben vasútállomás, azon túl pedig az öbölben a nagy kikötő. Mára a repülés és a vasútvonal megszűnt, de a kikötő ipari része működik. Mostanában olvastam, hogy egy nagy kirándulóhajó érkezett Foynesbe, de ez inkább kivétel. |
A múzeum előtt, a parkolón túl egy erősen stilizált Clipper szobor, |
de sokkal többet mutat a múzeumépületen túl egy igazi Clipper farok(nak látszó tárgy). A múzeumban megtudom, hogy ez az ott a vízen ringó repülő sosem volt az, egyetlen igazi gép sem maradt meg. Ez utánépített, de berendezett és mindennel fölszerelt makett. De ez semmit nem von le a grandiózus szépségéből. |
Továbbmegyek, az öböl túlsó partján a kereskedelmi kikötő. Valaha ennek az öbölnek a vizére szálltak le az Amerikából érkező Clipperek. Az éjszakai leszállást segítendő a vízen lámpasor mutatta az úszópálya?, angolul ezt is runwaynek hívják, szélét. |
Az út melletti kikötő
öbölben, munka híján, vontatóhajók
ácsorognak. Lehet, hogy valaha innen
indult a hajó az utasokkal az öbölben
várakozó repülőhöz. Foynes büszke a repülős múltjára. Az utcán kiállított fénykép mutat egy egykori beszállítást. |
A vontatóhajók tatja
és a szemben lévő Foynes sziget közötti
vízsáv volt a "runway", onnan szálltak fel a
repülő csónakok. Az első járat
Amerikából Foynes-be 1939-ben érkezett, a Pan Am
Boeing B.314 típusú, Yankee Clipper volt. New
Yorkból Newfoundlanden át érkezett. Az út
17 órát tartott. Az utasok a repülőből
hajóval szálltak partra és a terminálba
mentek, nem messze szálloda is működött. |
A Pan Am-et Juan Trippe alapította
1926-ban. 1935-ben kereskedelmi repülőjáratot
indított a Csendes-óceánon át San Francisco
és Hong Kong között. Bár a
Csendes-óceán a legnagyobb a világon, ez csak
gyakorló repülés volt a világ legnehezebb
légi útvonalához, az észak-atlantihoz. Ezt
az utat akkor a Boeing nagy
teljesítményű, B.314, Clippere tudta biztonságosan
teljesíteni. Ne gondoljunk persze tömeges utazási igények kielégítésére, a ritkán járó Clipperek 74 ülő utast szállíthattak, éjszaka is tartó utazáshoz pedig 40 hálóhelyet nyújtottak. Ebbe beleszámított a nászutasok kétszemélyes hálófülkéje a gép végében. A jegy nagyon drága volt, vásárlóértékben összemérhető a Concorde jegyáraival. Cserébe ugyanolyan vagy még nagyobb luxust élvezhettek az utasok, csak 1. osztályú helyekkel, többfogásos étkezésekkel a 14 fő befogadóképességű külön étkezőfülkében, frissen készült fogásokkal, porcelán és ezüst étkészlettel. Fehér kabátos pincérek szolgáltak föl, akiket sokcsillagos szállodákból vettek át. |
Korabeli reklám képe a Foynes-i múzeumból A korabeli reklám az utazás kényelmét, a kiszolgálás minőségét és a repülés biztonságát hangsúlyozta. Az ülések szélesek voltak, nagy lábhellyel, 40 utas pedig éjszaka vízszintesen alhatott. |
Tíz óra, nyit a
múzeum, gyerünk a repülés emlékeit
nézni! |
A múzeum bejáratánál egy keresőreflektor áll. A lánctalp-szerű futómű a gyakori esők miatti puha talajhoz volt szükséges. A repülők iránytűvel, szextánssal és papírtérképpel navigáltak, és éjszakai érkezésnél nem volt könnyű megtalálni a sötét öblöt. Ehhez adott irányfényt a reflektor. |
A korabeli flying boat
típusválaszték és méretük egy
Boeing 747, Jumbóéhoz viszonyítva: |
A
transzatlanti repülési útvonalak Baltimore-ból New Yorkon át (mindkettő kikötőváros), az újfundlandi Botwood érintésével a nyári útvonalon repültek a gépek Foynesbe, és néha tovább a nagy-britanniai Bristolba vagy a Southamptonhoz közeli Poole-ba. Foynes terminál bezárásakor oda vitték a BOAC (a BA egyik elődje) ottmaradt dolgait. A belső kép, a menetrend szövege: "Az első osztály díját fizető utasok a közvetlen útvonalon érkeztek és szálltak le Foynesben, 1939. július 9-én. A repülő csónak a Yankee Clipper volt 17 utassal és 12 főnyi személyzettel. A gépet Arthur F. La Porte kapitány vezette. A jegy ára egy útra 337 dollár volt, ez ma körülbelül 4200 dollárnak felelne meg (több mint 1 millió 200 ezer forint). |
Ezt látta a pilóta, ha 2000
láb (600 m) magasan repült Foynes fölött: 2 Kivilágított leszállópálya az éjszakai üzemhez 3 Foynes sziget 4 Kikötő bóják 5 Móló 6 Foynes vasútállomása 7 Limerick county (grófság, kb. a megyének felel meg) 8 Emlékmű domb 9 A repülőtér terminál épülete (ma a múzeum) 10 Szálloda a tranzit utasoknak |
A repülőtér makettje, mintha a fentinél kicsit kisebb magasságból néznénk |
A 314-es Boeing Clipperek sikerében
nagy szerepet játszott a Pan Am rendkívül jól
képzett hajózó személyzete, amelyet
különösen a nagyon hosszú ideig tartó
repülésre és navigációra
készítettek fel. Sok Csendes-óceáni
járat képzési
célból második
személyzetet is vitt. Csak a legjobb és legtapasztaltabb
pilótákat osztották be szolgálatba a 314-es repülő
csónakokra. Ez előtt minden Pan Am
kapitánynak, első- és másodtisztnek több ezer
repült órájának kellett lennie más
tengeri repülőkön és repülő csónakokon.
Tanfolyamokon vettek részt a dead reckoning-ról (olyan navigációs
módszerről, mely a jármű korábbi helyéből,
irányából és sebességéből
számítja ki az akkori pozícióját), a
tengeri áramlatok felismeréséről és
értékeléséről, a csillag- és a
rádiónavigációról. |
Érdekes módon egy flying boat olyan látási viszonyok között is leszállhatott, amilyenekkel egy mai gép, ILS nélküli repülőtéren nem, ugyanis messze a kikötőtől nem kellett olyan pontosan eltalálni a runwayt, mint egy földi repülőnek. Rossz, vagy semmilyen láthatóság mellett a flying boat leszállt a nyílt tengerre, távol a köd lepte kikötőöböltől, aztán a vízen betaxizott a terminálhoz. |
A repülő csónakokon a
navigáció eszközei a Nap, a Hold és a
csillagok irányzása volt a szextánssal, azzal az
eszközzel, amit a régi vitorlásokon is
használtak. Az égitesteket a tetőn lévő ablakon
át mérték be. Egyes gépeken volt
giroszkópos iránytű is. Mivel a pilóták akkoriban nem kaphattak időjárás jelentést az óceán fölött, gyakran megesett, hogy az induló gép rossz idő miatt visszatért a kikötőbe. A Pan Am S,42 Clipper III kapitánya Harold Gray volt. William Masland, a navigátor ezt írta: "Amint vártunk, Pattison (a másik pilóta), aki később repülőtér főnök lett Ganderben, hozzám fordult és azt mondta: -Nos, most jön a nyolcvanhatodik. -Micsoda?? Úgy érti, nyolcvanhatszor kelt át az Atlantin? -Dehogyis. Nyolcvanöt indulás volt. Ebből tíz lett átkelés. Pattison kezet nyújtott és jó szerencsét kívánt." |
A repülőgépek műszerei: giroszkópos iránytű fordulatszámmérő a függőleges sebesség jelzője, műhorizont nálunk variometer-nek vagy variónak hívják, |
A terminál folyamatos feladata volt a távolodó-közeledő repülőkkel a rádiós kapcsolattartás. E célra rövidhullámú adó-vevőket használtak. Egy nagy teljesítményű adó A tetején lévő fejhallgató dobozt még értem, de a 'care' feliratú faládát nem. |
Az induktivitások cseréjével változtatták az adási frekvenciát Frekvenciamérő a rádióállomáson |
A
vevőállomás A földi vevő szobában általános célú professzionális vevőkészülékek voltak, ezeket az RCA, a Hammerlund és a Collins Radio gyártotta. A vevő feladata a repülőkről érkező távközlés fogadása volt, amik főleg helyzetjelentés és időjárás jelentés voltak. |
A Foynes-i légikikötő
terminálja nagyrészt a háborús évek
alatt működött. Bár Írország semleges
volt, az innen felszálló Pan Am és B.O.A.C.
(British Overseas Airways Corporation, a BA egyik elődje) gépek
hazája nem. Az országot körülvevő vizeken pedig
ellenséges hajók és tengeralattjárók
cirkáltak. Ezért alapvető volt, hogy a személyzet
betartsa a biztonsági szabályokat. A B.O.A.C.
személyzet számára a szabályok
külföldi állomásokon, a 12 pontos DO lista: 1. Emlékezz, hogy az ellenséges ügynökök itt vannak! Tizenhármat már elfogtunk és kivégeztünk, de az információ továbbra is szivárog. 2. Gondolj a tengerészeinkre, és a rájuk leselkedő veszélyekre, ha gondatlanságból bármilyen információ kiszivárog a hajók mozgásáról, a konvojokról és a fogadó kikötőjükről. 3. Gondold meg, mielőtt beszélsz, hogy a mondandód értékes lehet-e az ellenség számára, ha tudomására jut! Az ellenség nem bolond, hanem okos és gátlástalan. 4. Figyelj rá, hogy az ellenség minden apró információt is gyűjt, amit beilleszt egy mintába, a máshonnan származó információk közé! 5. A biztonság mindnyájunk személyes felelőssége, aminthogy mindnyájunkat érint, a barátainkat, a rokonainkat, akár a légierőnél, akár nem, a repülő személyzetet és az utasokat. |
6. Ne beszélj a cég
repülőgépeinek indulási és
érkezési dátumáról és
időpontjáról, a típusokról és
az útvonalukról! 7. A titkos információkat tartsd meg magadnak! Amit több ember tud, annál nagyobb a veszély, hogy kiszivárog. 8. Kezeld gondosan a hivatalos papírokat, kulcsokat, dossziékat, összeköttetéseket, kódokat és titkos iratokat! Zárj be mindent, mikor ebédidőben vagy este elhagyod az irodád. 9. Légy éber a gyárakban, a hivatalokban és a bázisokon az idegeneket illetően! Kérdezd ki őket, hogy megállapíthasd, kik ők és mi a szándékuk! 10. Légy figyelmes, amikor telefonálsz! Harmadik fél lehallgathat és jelentheti a hallott hírt! Leginkább akkor figyelj, hogy mit mondasz, mikor szállóból vagy utcai fülkéből hívsz haza vagy külföldre! 11. Győződj meg róla, hogy nem hallgatnak le, amikor a cégbeli kollégáiddal beszélsz, akár otthon, akár külföldön! A repülő személyzet, a rádiókezelők és technikusok lehetnek a hallgatózók. 12. Légy bizalmatlan az alkalmi ismerősökkel, a bárokban, szórakozóhelyeken, szállókban és a vonaton! Tartsd titokban a munkád híreit és beszélgess az időjárásról! |
A British Overseas Airways Corporation
(B.O.A.C) az utasok számára is adott biztonsági
utasításokat: Minden kamerát le kell adni a repülőtéren, hogy a vám szerv zárt tárolóba tehesse! Tartsa kéznél az útlevelét, mivel szükséges a beszálláshoz! |
Figyelmeztetjük az utasokat, hogy
kalapok, kabátok, kézipoggyász, az éjszakai
poggyász és kisebb tárgyak
az ő felelősségük, és mindig maguknál kell
tartaniuk Hivatalos titkok: Tisztelettel figyelmeztetjük az utasokat, hogy míg Írországban vannak, ne említsék telefonon, vendéglátóhelyen vagy bármely nyilvános helyen azt, hogy honnan érkeztek és hová tartanak, és különösen arról ne mondjanak semmit, hogy mikor indulnak tovább Írországból. |
|
manhattani
2017. június 10. |
Vége az első
résznek. A transzatlanti
repülés
múzeuma Foynes-ben, 2. rész: a transzatlanti útvonal tipikus repülőgépe kívül belül, repültem egy Clippert, a transzatlanti repülés könnyedebb pillanatai. Megjelennek a földi repülő- teres transzatlanti repülőgépek, Clipper lista, a Foynes-i repülő terminál létesítményeinek további sorsa |
|