Gombakő a Tangóvölgyi Vasút kisebbik fővonali állomása (nagyállomása Ajnácskőbánya). Két éve, mikor a Gombakő állomásból kiágazó mellékvonal megszűnt, a vasút Gombakő állomás átépítése mellett döntött. Ennek befejezése után nekiállnak a nagyállomás, Ajnácskőbánya átépítésének, és Csatófölde
állomás és a hozzá vezető mellékvonal megépítésének. A kész terepasztal az átépített állomásokat modellezi.



 
A Tangóvölgyi Vasút története



Gombakő állomás


Az Ajnácskőbánya - Gombakő vonal Ajnácskő felől két vágánnyal csatlakozik Gombakőhöz és egy vágánnyal halad tovább Ajnácskő felé ("dilikör").

A korábban Gombakőről indult mellékvonal Tófalu állomásig tartott. Valaha ezen jártak be a dolgozók Ajnácskőbányára. Az ottani ipar leépülésével a vonal utasainak száma csökkent, és amikor az utolsó két szaki is nyugdíjba ment, a vasút a forgalom szüneteltetéséről döntött, majd felszedte a vágányokat. 
A mellékvonal felszedése alkalmat ad a Gombakő állomás melletti jobb ív táblán a felszedett vasútvonal modellezésére.



Gombakő állomás vágányhálózata



Légi felvétel Gombakő állomásról  


     


A mellékvonal megszüntetése után Tófaluról a Tangóvölgyi Közlekedési Társaság
buszjáratot indított Gombakőre, itt vonatra lehetett átszállni Ajnácskőbánya felé. Az utasok követelésére azonban később a buszok bejártak Ajnácskőre.

A megszűnt mellékvonal becsatlakozása Gombakőre raktári vágány lett, tovább a fővonalat húzták a helyére, így nagyobb sugárral haladhat ki Gombakőről.




Gombakő állomás objektumai a PFT telep, a peron melletti park, peron buszmegálló csatlakozással, a felvételi épület, a II-es torony és a vasút szponzorálta, Bélás barátok kolostorának múzeuma.  A terepasztalon most ezek befejezése, a kitérő hajtóművek és a világítás bekötése, és ezek csatlakoztatása a D55H0 típusú vezérlőasztalhoz.





Gombakő állomás D55H0 típusú vezérlőasztala



Gombakő állomás részei


A PFT-telep

A fészer egy, a fiókból előkerült építmény, benne állnak az esőtől védendő gépek és anyagok. Kinn a későbbi vonal villamosításra félretett vezetékek dobjai.

Az udvart repülőtéri apron betonjának a modellje borítja. E lapnak a képe nem látható a gyártó katalógusában, biztos sokan letöltötték (volna), kinyomtatták és nem vették meg. Magam egy készletet vettem, valahogy szaporodik.

A kerítés német modell kiegészítő gyár terméke, miután letettem és légi úton behelyeztem a tolólapos traktort, akkor vettem észre, hogy nem férne ki a kétszárnyú kapun. Szerencsére előrelátó módon a személykapu oszlopát kivehetőre építettem, úgy már kifér a traktor.










A park

Az építésekor megfizettem a tanulópénzt. Az első kavicsot és gyepet csak szemre ragasztottuk le, nem lett szép sarkos. Lecsiszoltam őket és újrakezdtem.

Másodszorra új festéket kevertem a kavicshoz. A bolti sárga akril túl élénk színű, szürkével kell keverni. A művészboltban
Steingrau (kőszürke) festéket láttam meg, azt kevertem a bolti sárgához. Ezzel súlyos hibát követtem el.

A Steingrau festéknek kék összetevője is van, ez reakcióba lépett a kavics sárgájával, és a megfestett és leragasztott kavics kizöldült. Lecsiszoltam, újra kezdtem.

Harmadszorra szigorúan barkácsbolti feketéből és fehérből kevertem a szürkét, ezt a sárgával kevertem, és a kavicsot karton sablonnal ragasztottam, az eredmény így már kielégítő lett.




Saját készítésű padokat akartam. Akkoriban nem volt még gazdag az internet tartalma, a Kinizsi utcai kis parkba mentem, méregettem a padot és rajzoltam. Egy öregasszony messziről figyelt. Közel somfordált, köszöntem neki. Ő:
-Mit tetszik csinálni?
-Ide irodaház épül, felmérem, hogy mennyi anyagot kell elvinni az építés kezdetekor.
-Elviszik a padot??
-Meg mindent.
-Pedig mi ezen szoktunk ülni! Ne!!
-Nekem hiába mondja, az önkormányzat döntött. Azoknak szóljon!
-Szólok is!! Megyünk mind a négyen!
-Tessék beadványt írni!
-Írok is, azt nem teszik a kirakatba!! - és elviharzott.
Csodálkozhattak az önkormányzatnál.
A pad műkő tartójának a formáját egy keményfa rúd végére rajzoltam, aztán tűreszelőkkel hosszában kireszeltem. Ezután már csak darabolni kellett, minden fonalfűrész vágással leesett egy pad tartó.

A szürkésfehérre festett tartókra piros dekorit kartonlapból vágtam ki az ülőlapot és a háttámlát. Gondolkodtam, hogy belenyomok egy-egy levágott gombostűt, mintha a tartócsavar lenne, de a kutya nem vette volna észre.


A parkba kellett még szemetes és két lámpa, a DB ajándékai a Tangóvölgyi Vasút (TvV) számára.




A fa

Egy köteg blankolt vékony bekötőhuzalt kötegbe fogtam és befuttattam ónnal, hogy a huzalok csak enyhén domborodjanak ki az ónból. A huzalok fenti részét ágasbogasra hajtogattam és az egészet barna festékbe mártottam. A "koronát" befújtam ragasztó spray-jel és festett kócot ragasztottam rá.

Ezzel egy baj volt, a ragasztó és a kóc lassan kiszáradt, évente, tavasszal újra kellett lombozni. Végül megúntam, és modellgyári koronát rögzítettem a törzs tetejére,
a törzset pedig beszúrtam a park furatába.

A fa tövéhez a mulcs készülhet darált kéregjegyből is (ezzel nagyon átvertem valakit egy április 1-én :-) )


                                                                                  A csupasz, korona nélküli fa




A felvételi épület

Nem az én munkám, magam nem tudtam volna ilyen jót. Készítője ugyanaz, aki a keszthelyi terepasztal épületeit is készítette.


Magam készítettem rá a feliratokat, fotónyomtatóval. Saját készítés bele a világítás, a forgalmi irodában fénycsővilágítást utánzó hideg fehér fénnyel, a váróteremben és a lakásokban sárga LED-del.







Első próbálkozás a kolostor fal romra
A Bélás barátok kolostorának romja múzeum

Gombakő állomás átadására a Tangóvölgyi Vasút (TvV) vezetősége külön látnivalóról gondoskodott a vendégei számára, szponzorálta a kolostorrom múzeum építését és
előtte feltételes megállót létesített. Lejtős rámpa vezet a múzeumhoz, a bejáratán a jegypénztár fogadja a vendégeket, mely a másik oldalán büféként szolgál.

A műemlék fal építésénél sok módszerrel próbálkoztam. Kőgyűjteményem van, de ilyen apró kő nincs benne. Nem átallottam az (fütty) barkácsáruházban, ahol apró kövekből 10 kg a legkisebb kiszerelés, egy maréknyit ellopni a minta kövekből, de nem váltak be, túl nagyok voltak.



Keresgélés közben rátaláltam a Noch Halloween temető modelljére és megláttam benne a lehetőséget.

Levágtam a falait a kolostorfal számára, a sírkamrák eleje némi igazítás után jó lett borospince bejáratnak. A fal sötétszürke színe túl halloweenes volt. Először sűrű állagú fehér akrilfestékkel festettem le, hogy a festék ne folyjon be a kövek réseibe, a sötétszürke - fekete, a szél által behordott por, piszok modelljére, ahonnan az eső nem mossa ki. A sűrű festék jól takar, ezért a rom olyan lett, mintha vastagon lemeszelték volna.

Az újat hígabb, nagyon világos szürkével festettem, így meg átütött a festéken a műanyag sötét színe, az eredmény túl sötét rom lett.

A megoldás: festés közepesen híg fehér akrilfestékkel, azon a kevés helyen, ahol a festék befolyik a kövek réseibe,
tűreszelővel-éles késsel utána lehet igazítani.                                            



A Noch Halloween temető modellje

Noch katalógus kép
                





A kolostorrom múzeum
A jegypénztár és a Bélás büfé épülete egy régen vett modell épület, kis festéssel és Canon Pixma nyomtatóval készült táblákkal tettem egyedivé.

Már csak Szent Béla, a kolostor védőszentje szobrának, padoknak, néhány dísznövénynek és egy kis bokornak az elhelyezése maradt hátra, és innentől minden, Ajnácskőbányáról
(a TvV nagyállomásáról) 10:01-kor Gombakő felé induló személyvonat megáll Gombakő Múzeum megállónál. A múzeumra közúti tábla is felhívja a figyelmet. A múzeum parki részén, a büfével szemben Szent Béla szobra áll, aki megalapította a kolostort és létrehozta benne a sörfőzést, és mint tudjuk, egy pint sört két forintért (egy Bélásért) adtak.

A parkba német padokat tettem, mert elfogyott a faragott rúd, és mert azok a padok romantikusabbak.





Következett a járókavics fektetése a rom körül és az egész múzeum területén. A fenyődeszkák fűrészelésénél keletkezett fűrészpor színe megfelelt, csak mikor ezt a Palma faragasztóval vékonyan lekent alapra szórtam, a ragasztó belediffundált a porba, és emiatt sötétebb lett a színe. A ragasztott port festeni kell.

A fűrészporhoz szapora keverés mellett nagyon kevés folyós festéket kell adni. A
keletkező csomókat szét kell nyomkodni, így a festék beivódik a porba, az szinte azonnal, magától megszárad. Ezután a ragasztó már nem tud beleivódni. 
Először híg, világossárga festéket használtam. Sajnos a híg akrilfesték nem fed megfelelően, a sárga színe plusz a fűrészpor sárgája együtt ismét sötét kavics színt eredményezett. A jó megoldás a fűrészpor festése gyári, hígított  fehér festékkel.

(A modell festékekről: a modellbolti kiszerelések mennyisége a huszada, az ára meg ötszöröse a barkácsboltban kapható akril festéknek. Hacsak nem
valamilyen speciális szín kell, magam barkácsbolti, vízbázisú akril festéket használok.)


 
Ágyazatkészítés parafadugóból







Források:

  • Saját fénykép- és videófelvételeim
  • Gajári József: Vasútépítéstan [1]
  • Világvasutai: A Tangóvölgyi Vasút rövid története [2]
Tomori László      

  2022. december 8.